Lezen

We beginnen al in groep 1

Het leesonderwijs op onze school begint in feite al in groep één, dit noemen we voorbereidend lezen. Er wordt dagelijks voorgelezen, er worden boeken bekeken en er wordt veel aandacht besteed aan taalspelletjes.

Vanaf groep drie starten we met het aanvankelijk lezen. We gebruiken hiervoor de methode Lijn 3. Deze methode stelt de letter centraal. Dankzij wandkaarten en filmpjes raken de kinderen snel vertrouwd met de letters. Met prikkelende thema's speelt Lijn 3 in op de nieuwsgierigheid van kinderen. Ze ontwikkelen lees- en taalvaardigheden terwijl ze de wereld ontdekken. Lijn 3 heeft diverse werkvormen voor samenwerkend leren.

In de groepen vier tot en met acht bestaat het leesonderwijs uit technisch lezen, begrijpend lezen en studerend lezen.

Leesplezier

Om het leesplezier te bevorderen ontvangen we regelmatig een schrijver op school, organiseren we een poëzieweek, besteden we aandacht aan de Kinderboekenweek, introduceren we de ‘schrijver van de week’ en nemen kinderen deel aan de voorleeswedstrijd.

Bibliotheek op School

Bibliotheek Sinds 2012 neemt onze school deel aan het project de Bibliotheek op school. Hierbij werken bibliotheken en scholen structureel samen aan taalontwikkeling, leesontwikkeling en mediawijsheid van kinderen. Het doel van deze samenwerking is kinderen te stimuleren om meer te lezen op school en thuis. Een jaarlijks geactualiseerd lees- en mediaplan met doelen en activiteiten vormt het uitgangspunt van de leesstimuleringsacties.

Een goed gevulde bibliotheek met een keuze uit een actuele en gevarieerde collectie is een voorwaarde om het leesonderwijs binnen onze school te stimuleren. Uitgangspunt is dat er per leerling minimaal zeven titels beschikbaar zijn. Daarnaast is het mogelijk om boeken te reserveren via een leerlingenportal bij de Bibliotheek.

Onze bibliotheek is dagelijks geopend van 8.30 uur tot 9.00 uur, zodat de kinderen vaak in de gelegenheid zijn om één of meerdere boeken uit te kiezen. De bibliotheek wordt verzorgd door een werkgroep waarvan leerkrachten en ouders deel uitmaken. Bij het uitlenen van de boeken wordt gebruik gemaakt van SchoolWise, een geautomatiseerd uitleenprogramma. De ouderraad van de school onderkent het belang van lezen en besteedt daarom jaarlijks een behoorlijk bedrag aan de aanschaf van nieuwe boeken.