Schrijven

Kinderen groeien in communicatievaardigheden

Het doel van schrijven is communiceren. Door middel van schrift willen we mededelingen doen aan anderen, of kunnen we onszelf aan iets herinneren. Het handschrift moet voor iedereen gemakkelijk leesbaar zijn (leescomfort). Om de kinderen een vlot leesbaar handschrift te helpen ontwikkelen, maken we gebruik van de methode Klinkers.

Methode Klinkers

Het uitgangspunt van Klinkers is dat een schrift eenvoudig en helder van vorm moet zijn. Het moet ook motorisch gemakkelijk uit te voeren zijn, zodat wordt voorkomen dat vermoeidheid en schriftverval optreden wanneer in de hogere groepen het schrijftempo en de schrijfdruk toenemen.

Een goede schrijfhouding en pengreep zijn belangrijke voorwaarden voor de ontwikkeling van een goed handschrift en voor het voorkomen van lichamelijke klachten. Daarom loopt het aanleren en controleren van alle aspecten van de lichaamshouding bij het schrijven als een rode draad door de methode heen.

In de groepen één en twee werken de kinderen met diverse schrijfmaterialen om daarvan het effect te ervaren. Tevens oefenen ze de juiste pengreep en krijgen ze veel doe- en tekenopdrachten om goed te leren kijken.

Vanaf groep drie krijgen de kinderen de letters aangeboden en leren ze het verbonden schrift.

In groep vier komen de hoofdletters erbij en vanaf groep vijf leren de kinderen meer over lay-out, functioneel schrijven en het onverbonden schrift. Uiteraard wordt ook gewerkt aan het opvoeren van het schrijftempo. De kinderen schrijven met een goede kwaliteit vulpen of rollerpen. Uitgangspunt hierbij is dat er weinig of geen druk op de pen hoeft te worden uitgeoefend