Basisiondersteuning en extra ondersteuning

De ZIlveren Maan voldoet aan de eisen van de basisondersteuning. In het schoolondersteuningsprofiel wordt voor ouders, leerlingen en andere betrokkenen helder welke begeleidingsmogelijkheden onze school biedt.
Naast het begrip basisondersteuning kennen we het begrip extra ondersteuning. Bij het toewijzen van extra ondersteuning gaat het er om het meest passende onderwijsaanbod te arrangeren, dat tegemoetkomt aan de  onderwijs- en opvoedingsbehoeften van een kind. Voorbeelden van zo'n arrangement zijn de Laddergroep en plusklas Buytegewoon; twee extra deeltijdgroepen binnen ons scholencluster, respectievelijk voor leerlingen die niet goed kunnen meekomen in de reguliere groep en voor leerlingen die juist wat meer aankunnen.

Andersoortige arrangementen, zoals bijvoorbeeld kindercoaching of taalhulp voor anderstalige nieuwkomers, kunnen bij het samenwerkingsverband worden aangevraagd. Sommige leerlingen komen in aanmerking voor hulp door een remedial teacher en in sommige groepen kan ondersteuning worden geboden door een  onderwijsassistent.

Om een kind goed te kunnen volgen en om samen met ouders én het collegiale netwerk van de school de
ondersteuning te kunnen arrangeren, is een goed leerlingendossier onmisbaar.