Begaafde Leerlingen
Kinderen met een grote ontwikkelingsvoorsprong worden door middel van een goed signaleringssysteem gesignaleerd. Dat gaat niet vanzelf, een goede samenwerking met ouders, interne en externe professionals en een goed werkprotocol is daarbij belangrijk.
Onze werkgroep begaafden heeft een werkprotocol opgesteld waarin wordt beschreven hoe we signaleren, registreren en handelen bij het vermoeden van begaafde kinderen. Begaafde leerlingen hebben specifieke onderwijsbehoeften. We bieden deze groep oefenstof aan uit programmas als Bolleboos, Plustaak en Vooruit. Ook vormen we vanaf groep zes zogenoemde plusgroepjes, waarin specifieke opdrachten worden aangeboden die tegemoet komen aan de roep om extra uitdaging.
In sommige gevallen kan het goed zijn om een leerling te laten versnellen. Het vervroegd doorsturen naar een volgende groep doen we in zeer uitzonderlijke gevallen. Vooral de emotionele ontwikkeling van de leerling weegt hierbij zwaar.
In geval van een IQ vanaf 130 in combinatie met een hoge mate van creativiteit is er sprake van hoogbegaafdheid. Voor deze groep kinderen is er -in aanvulling op de eerder genoemde voorzieningen- een Plusklas. Hierin komen talentvolle leerlingen van verschillende betrokken Morgenwijzer-scholen één dagdeel in de week bij elkaar om op hun niveau aan projecten en themas te werken. Zo kan ook deze groep kinderen zich optimaal ontwikkelen.