Leerling- en onderwijsvolgsysteem
LOVS
Om onze leerlingen acht jaar lang zo goed mogelijk te kunnen volgen in hun ontwikkeling, maken we gebruik van een leerlingvolgsysteem. In de kleuterbouw zijn dit met name observatie- en registratielijsten die horen bij het programma Kleuterplein, aangevuld met enkele Cito-toetsen (Taal voor kleuters en Ordenen). Op de observatielijsten worden onder andere aangegeven:
- het gedrag en de sociale en emotionele ontwikkeling,
- ontwikkelingen op het gebied van taal, rekenen, motoriek, ruimte en structuur en zintuiglijke waarneming.
Visioen, CITO en andere erkende LOVS systemen
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van de kinderen van alle groepen goed in beeld te krijgen, maken we gebruik van VISEON (volginstrument voor sociaal-emotionele ontwikkeling). VISEON kent twee digitale vragenlijsten: één voor de leerkrachten en vanaf het einde van groep vijf één voor de leerlingen.De hieruit voortvloeiende rapportages geven inzicht in vier aspecten van het sociaal-emotioneel functioneren van de leerlingen: werkhouding, gedrag, emotionele stabiliteit en welbevinden. In de groepen drie tot en met acht gebruiken we Cito-toetsen voor de vakgebieden begrijpend lezen, technisch lezen, spelling, taal, rekenen en wereldoriëntatie. Voor het volgen van de ontwikkeling benutten we ook de toetsen die horen bij de diverse methoden.
De genoemde Cito-toetsen worden afgenomen bij een grote groep leerlingen, verspreid over het hele land. Daardoor is het mogelijk om de prestaties van uw kind te vergelijken met die van leeftijdsgenoten. Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie over de leerlingen, maar ook over de kwaliteit van ons onderwijs. Het leerling- en onderwijsvolgsysteem (LOVS) is geautomatiseerd. Dat wil zeggen dat alle gegevens via de computer worden verwerkt. Het LOVS biedt ons een overzicht van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben of meer leerstof aankunnen. Ook kunnen de resultaten aanleiding geven tot het aanpassen van onderdelen van het lesprogramma.
